

Viterra stawia na niskoemisyjny transport produktów rolnych
Viterra, wiodący na świecie i w Polsce podmiot na rynku handlu zbożem oraz roślinami oleistymi, ogłasza kolejne inicjatywy na rzecz wprowadzenia bardziej zrównoważonego przewozu produktów rolnych. Firma od dwóch lat systematycznie przechodzi z transportu drogowego na kolejowy oraz morski, a do 2025 roku zamierza 30% wszystkich dostaw w kraju realizować poprzez kolej.
Produkcja zboża w Polsce i Europie z roku na rok rośnie, co przekłada się na wyższy poziom eksportu. Między styczniem a lipcem 2022 roku całkowity eksport produktów rolno-spożywczych z Unii Europejskiej wyniósł 127 mld euro, czyli o 14% więcej w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.
Jednocześnie transport pozostaje jedyną gałęzią przemysłu, w której emisje gazów cieplarnianych wciąż są wyższe, niż w 1990 roku, czyli tzw. roku bazowym. Szacunki podają, że blisko 30% całkowitej emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej pochodzi z transportu, z czego za 72% odpowiada transport drogowy. Obniżenie tych wskaźników jest konieczne dla osiągnięcia założeń Europejskiego Zielonego Ładu.
– Firmy uczestniczące w żywnościowym łańcuchu dostaw muszą przestawić się na szerokie wykorzystanie bardziej zrównoważonych środków transportu. W Viterra korzystamy globalnie z taboru ponad 2000 własnych lub dzierżawionych wagonów, a do jednego pociągu w Polsce możemy załadować tyle towaru, ile mieści 80 samochodów ciężarowych. Co ciekawe, w innych regionach, np. w Kanadzie, podobne zestawy kolejowe mieszczą ich aż 300 – mówi Agnieszka Szechniuk, członek zarządu Viterra Polska. – Mocno inwestujemy także w infrastrukturę do transportu morskiego, rozbudowując ją zarówno o nowe frachtowce, jak i rozwijając sieć terminali portowych, z którymi współpracujemy. W 2022 roku powiększyliśmy naszą flotę o dwa nowe statki o najwyższej wydajności paliwowej. Każdy z nich posiada ładowność na poziomie 85 DWT – dodaje.
Niskoemisyjny transport to część szerszych działań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju. W trakcie konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu COP26, jako jeden z 13 sygnatariuszy z obszaru rolnictwa, Viterra podpisała zobowiązanie do działań na rzecz zaprzestania wylesiania planety oraz zmniejszania emisji gazów cieplarnianych w obrębie sektora łańcucha dostaw. W listopadzie 2022 roku powstała w tym zakresie mapa drogowa The Agricultural Sector Roadmap to 1.5°C. Do 2050 roku Viterra planuje osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną w zakresie emisji CO2 z wykorzystywanego paliwa oraz kupowanej energii elektrycznej.
Wraz z rosnącą liczbą ludności wzrasta zapotrzebowanie na żywność, a regularne dostawy płodów rolnych do różnych regionów świata nie tylko pozwalają efektywnie bilansować nadwyżki produkcji rolnej w poszczególnych krajach, ale przede wszystkim umożliwiają utrzymanie bezpieczeństwa żywnościowego w wymiarze globalnym. Z opublikowanego w marcu 2023 raportu na temat działalności marki wynika, że między styczniem a grudniem 2022 roku Viterra przetransportowała rekordowe 102 mln ton metrycznych towarów, dostarczając zboże i inne produkty do 125 krajów na całym świecie. Z tej puli ponad 70 mln ton zostało przewiezionych drogą morską.
źródło: informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
„Dzień Dziecka z Książką w Koneserze” – bezpłatne warsztaty dla najmłodszych w Centrum Praskim Koneser
2025.05.28Na Okrzei na żywo i w kadrze – dzień otwarty i zdjęcia Hashtagalek
2025.05.28Sektor TSL rozpędza się powoli. 24 proc. firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż
2025.05.28Sąsiedzka wyprzedaż garażowa w Promenadzie – wpadnij do centrum na Dzień Dziecka!
2025.05.28Spotkanie z Mavem i dzień pełen atrakcji w CH Biała z okazji Dnia Dziecka!
2025.05.27Zostań gwiazdą! Promenada zaprasza na niezwykłe Talent Show z udziałem gwiazd z okazji Dnia Dziecka
2025.05.27Peakside z kolejną inwestycją – tym razem w Trójmieście
2025.05.27Segmentacja rynku i selektywność inwestycji
2025.05.26Dzień Dziecka z LEGO® DREAMZzz w CH Focus – wejdź do świata snów i wyobraźni!
2025.05.26