Warsztaty w Polsce są coraz bardziej profesjonalne
W 2023 roku do sieci PETRONAS dołączyło ponad 100 partnerów, to wzrost o 25% w stosunku do 2022 roku. Do tego, firma otworzyła 5 warsztatów flagowych zlokalizowanych w całej Polsce. Eksperci marki wskazują na zmianę rynkowych trendów – rośnie liczba zakładów specjalizujących się w konkretnym rodzaju usług. Przeczytaj o tym, jak rozwija się branża warsztatowa oraz z jakimi wyzwaniami mierzą się niezależne serwisy.
W mijającym roku ponownie doświadczyliśmy wyzwań biznesowych związanych z wysoką inflacją, gospodarczą niepewnością czy przetasowaniami na rynku pracy. Choć ogólna liczba warsztatów samochodowych z roku na rok sukcesywnie się zmniejsza, to rośnie ich profesjonalizacja, a tym samym efektywność pracy. Niezależne serwisy coraz częściej wybierają także partnerstwo z uznanymi markami, takimi jak PETRONAS. W minionym roku, znany z torów Formuły 1 koncern, powiększył swoją sieć o ponad 100 nowych partnerów. Tym samym liczba warsztatów partnerskich firmy w Polsce przekroczyła 500.
W pogoni za oczekiwaniami klientów
Park samochodowy w Polsce powoli się zmienia. Choć średni wiek pojazdu nadal jest stosunkowo wysoki i wynosi niespełna 16 lat, to rośnie liczba nowoczesnych modeli z silnikami hybrydowymi i elektrycznymi. Do końca 2023 roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 100 tysięcy „elektryków”. Takie pojazdy wymagają odpowiedniego serwisu i kompetencji mechaników, dlatego rosną oczekiwania klientów w stosunku do warsztatów. W tym kierunku zmierza też oferta produktowa, która obejmuje płyny dla szerokiego grona pojazdów, nie tylko tych konwencjonalnych.
Jednocześnie, coraz mniej kierowców samodzielnie naprawia swoje samochody. Z tegorocznych badań Instytutu GiPA wynika, że aż 85% właścicieli pojazdów decyduje się na wymianę oleju w serwisie. Ponadto, trzech na czterech posiadaczy kupuje olej lub części za pośrednictwem warsztatu. Tym samym coraz więcej kierowców zdaje się na doświadczenie mechaników w zakresie nie tylko naprawy, ale także doradztwa i doboru podzespołów.
- Układy samochodowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich serwisowanie wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiednich narzędzi. Dlatego coraz więcej kierowców oddaje samochód do warsztatu, zamiast naprawić go samodzielnie. To szansa dla branży warsztatowej, aby rozszerzyć zakres usług i przygotować się na serwisowanie układów hybrydowych i elektrycznych. Jako PETRONAS dążymy do tego, aby nasi partnerzy posiadali kompetencje, środki i produkty do świadczenia usług najwyżej jakości – wyjaśnia Danuta Michałus-Sokołowska, Dyrektorka Marketingu Petronas w Polsce.
Twarzą w twarz z warsztatami
Strategia sprzedaży olejów Syntium, czy Urania nastawiona jest na dystrybucję przez serwisy samochodowe. Firma od lat sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem dystrybutorów i warsztatów partnerskich. Taki model biznesowy wymaga właściwych relacji między danymi podmiotami, dlatego Petronas inwestuje w relacje z warsztatami. Na koniec 2023 roku sieć partnerska PETRONAS jest szczególnie liczna w południowej i centralnej Polsce. Dlatego wśród priorytetów na kolejne 12 miesięcy jest nawiązanie nowych relacji również w północnych i wschodnich zakątkach Polski. To właśnie tam firma aktywnie poszukuje nowych dystrybutorów i serwisy partnerskie.
Miniony rok obfitował w spotkania w spotkania na żywo z partnerami PETRONAS w całej Polsce. Rozpoczęło się w kwietniu od hucznego otwarcia pierwszego flagowego warsztatu marki w kraju – AS Rondo w Kaliszu. Od maja do lipca trwały spotkania z serii PETRONAS Gokart Challenge, w których wzięło udział ponad 300 mechaników. Pomiędzy wyścigami uczestnicy mogli na własne oczy zobaczyć nowości Petronas oraz porozmawiać o produktach i czynnościach serwisowych związanych z olejami i płynami funkcyjnymi. W drugiej połowie roku kolejne cztery firmy otrzymały status warsztatów flagowych PETRONAS. Do tego ambasadorka marki, Karolina Pilarczyk, ruszyła w kolejną podróż po Polsce i odwiedziła kilkunastu partnerów koncernu.
- W ostatnim roku z pełną mocą wróciliśmy do regularnych spotkań z naszymi partnerami twarzą w twarz. To bardzo poprawia i przyspiesza wymianę doświadczeń, od razu na miejscu otrzymujemy feedback dotyczący produktów, ich dostępności, sposobu pakowania czy dostawy. Wdrażane w tym roku opakowania Bag In Box to także efekt dialogu z naszymi partnerami i analizowania ich potrzeb, choćby w zakresie magazynowania olejów. Dzięki dobrym relacjom z branżą warsztatową, możemy pochwalić się, że co dziesiąty warsztat partnerski PETRONAS w Europie znajduje się w Polsce – dodaje Danuta Michałus-Sokołowska.
Cele na 2024: zrównoważony rozwój i jeszcze większa dostępność
Zielona strategia PETRONAS zakłada stałe ograniczanie wpływu na środowisko, a jednym z takich kamieni milowych jest upowszechnianie ekologicznych opakowań Bag In Box. Do olejów Syntium pakowanych w karton w 2024 roku dołączą produkty z linii Tutela. Takie 20-litrowe pojemniki pozwalają zredukować zużycie plastiku o 92%. To dobra wiadomość dla warsztatów, ponieważ kartonowe pudełka są zwolnione z opłat środowiskowych. Mniej odpadów oznacza mniejsze koszty operacyjne. Jednocześnie, w nadchodzącym roku możemy spodziewać się kolejnych premier produktów dla silników hybrydowych i elektrycznych (rozwój linii Syntium i Iona) oraz szerszej współpracy z autoryzowanymi warsztatami.
- Na nadchodzący rok wyznaczamy sobie dwa priorytety: chcemy zwiększyć swoją dostępność w całej Polsce, a także stać się liderem zielonej rewolucji w branży warsztatowej. Pozornie małe rzeczy, takie jak zmiana opakowania przynoszą gigantyczne oszczędności w zużyciu materiałów. Dlatego planujemy nasze operacje tak, by nasi partnerzy odnosili dodatkowe korzyści, takie jak niższe koszty magazynowania czy gospodarowania odpadami – podsumowuje Danuta Michałus-Sokołowska.
źródło: informacjebranzowe.pl