

Wyniki finansowe Lenovo w 3. kwartale roku finansowego 2017/18
Lenovo Group poinformowała o wynikach za trzeci kwartał roku finansowego zakończony 31 grudnia 2017 r. Przychody wyniosły 12,9 mld USD, co stanowi 6,3-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku oraz 10-procentowy w porównaniu z drugim kwartałem roku finansowego 2017/2018. Firma Lenovo w dalszym ciągu odnotowuje wzrost przychodów działów PC and Smart Devices (PCSD) oraz Data Center Group (DCG). Dział Mobile Business Group (MBG) uzyskał wyniki zgodne z przewidywaniami na ten kwartał. Całkowity dochód przed opodatkowaniem Lenovo w tym kwartale wzrósł do 150 mln USD, co oznacza czterokrotne jego zwiększenie w porównaniu z ubiegłym kwartałem oraz 50-procentowy skok względem analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Zarząd Lenovo wiąże te wyniki z realizacją „trójfalowej strategii”, w której akcentuje się pozycję lidera w zasadniczych obszarach działalności, wzrost w kluczowych segmentach oraz inwestycje w nowe technologie. W omawianym kwartale firma Lenovo zwiększyła sprzedaż w segmencie PC i uzyskała solidne wyniki w segmentach centrów danych i urządzeń mobilnych, a także osiągnęła dynamiczny wzrost w rozwijających się obszarach technologii „urządzenie plus chmura” oraz „infrastruktura plus chmura”.
„Lenovo przyspiesza przekształcenia, dzięki którym chce zostać światowym liderem we wszystkich obszarach swojej działalności. Obserwujemy znaczną poprawę i wysokie wyniki w segmentach urządzeń inteligentnych i centrów danych, które należą do najciekawszych sektorów rynku technologii. Dynamika wzrostu obrotów, marż, zysków, innowacyjności, efektywności i doświadczeń klientów przerosła poziom z ubiegłego kwartału, a wyniki te potwierdzają słuszność realizowanej przez nas strategii” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny Lenovo.
Dział PC and Smart Devices (PCSD) w dalszym ciągu wykazywał wysokie wyniki w trzecim kwartale. Firma Lenovo zaobserwowała mocną dynamikę oraz oznaki ogólnego pobudzenia rynku PC w skali światowej. Dane branżowe były zgodne z oczekiwaniami na ten kwartał, co potwierdza słuszność dążenia Lenovo do wykorzystywania możliwości wysokiego wzrostu w tym segmencie rynku. W ciągu tego kwartału firma kładła nacisk na wzrost dynamiki w obszarach nowych technologii, takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR). Flagowy zestaw AR Star Wars: Jedi Challenges opracowany we współpracy z firmą Disney potwierdza status Lenovo jako nowego lidera w sferze VR/AR.
Dział Data Center Group (DCG) Lenovo kontynuuje przekształcenia i nie tylko dotrzymał swoich zobowiązań już trzeci kwartał z rzędu, ale też osiągnął najwyższe przychody od dwóch lat. Na wyniki te wpłynęła dynamika rozwoju we wszystkich segmentach i regionach geograficznych.
Dział Mobile Business Group (MBG) Lenovo osiągnął w tym kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami pomimo niezwykle trudnej sytuacji konkurencyjnej w tej branży. Firma w swoich działaniach w tym obszarze ma podejście długofalowe i uważa, że aktualna strategia jest słuszna, ponieważ przynosi poprawę w krótszej perspektywie oraz trwały wzrost w perspektywie długoterminowej. Szczególnie wysokie wyniki odnotował region Ameryki Łacińskiej, w którym udało się firmie otrzymać wzrost o niemal 30 punktów w ujęciu rok do roku.
Zysk brutto firmy wzrósł o 9,8% w ujęciu rok do roku do poziomu 1,8 mld USD, co stanowi poprawę o 8,6% w ujęciu kwartał do kwartału. Marża brutto wyniosła 13,5%, co oznacza drobny wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem. Zysk operacyjny wzrósł o 114 mln USD w ujęciu kwartał do kwartału. Podstawowa strata na akcję wyniosła 2,53 centa USA, czyli 19,72 centów hongkońskich, co wiąże się z jednorazowym, niegotówkowym obciążeniem fiskalnym w wysokości 400 mln USD. Wynika to z przeliczenia aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego w USA w następstwie wprowadzonej niedawno w tym kraju reformy podatkowej. Zdaniem firmy niższa stawka podatkowa może z czasem przynieść korzyści oddziałom w USA.
WYNIKI POSZCZEGÓŁNYCH DZIAŁÓW BIZNESOWYCH
Dział PC and Smart Devices (PCSD):
- Dostarczył 15,7 mln sztuk komputerów PC, utrzymując ten sam poziom w ujęciu rok do roku. Przychody wzrosły o 7,6% w porównaniu z ubiegłorocznym III kwartałem do 9,3 mld USD i o 10,4% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Jest to już piąty z rzędu kwartał wzrostu przychodów w ujęciu rok do roku. Firma zachowała najwyższe w branży poziomy marż.
- Szczególnie dynamiczny, dwucyfrowy wzrost przychodów w ujęciu rok do roku odnotowano w regionach EMEA, Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej.
- Niezwykle wysoki wzrost w Ameryce Łacińskiej zapewnił Lenovo udział w rynku na poziomie 20%, co firma zawdzięcza dynamicznemu rozwojowi w Brazylii.
Dział Data Center Group (DCG):
- Uzyskał najwyższe przychody kwartalne w ciągu dwóch ostatnich lat na poziomie 1,2 mld USD, co oznacza wzrost o 16,7% w ujęciu rok do roku i 25,5% z kwartału na kwartał.
- We wszystkich regionach geograficznych osiągnięto dwucyfrowy wzrost i zwiększenie marż. W Ameryce Północnej i regionie EMEA grupa odnotowała wzrost obrotów w ujęciu rok do roku już trzeci kwartał z rzędu.
- W Chinach przychody i marże ponownie rosną w ujęciu rok do roku, na co wpłynęła stabilizacja działu rozwiązań hiperskalowych oraz sukcesy w dziedzinie wysokowydajnych systemów obliczeniowych (HPC) i infrastruktury definiowanej programowo.
- Z danych TBR (Technology Business Research) wynika, że dział DCG już 8. kwartał z rzędu zajmuje pierwsze miejsce pod względem zadowolenia klientów korzystających z rozwiązań x86. Zespół ten pobił też 88 nowych rekordów świata pod względem wydajności — cztery razy więcej niż jakikolwiek inny podmiot w branży.
Mobile Business Group (MBG):
- Przychody w wysokości 2,1 mld USD zmniejszyły się o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem, ale utrzymały na tym samym poziomie w odniesieniu do poprzedniego kwartału.
- Ameryka Łacińska pozostała mocnym filarem tej grupy i odnotowała dwucyfrowy wzrost przychodów (+37%) oraz wysoką rentowność.
- Na całym świecie firma dostarczyła 5 milionów smartfonów Moto Z, a wskaźniki aktywności nabywców dodatków Moto Mods wzrosły o 64% w ujęciu rok do roku.
- Firma Lenovo zaobserwowała umocnienie się marki Moto w Europie Zachodniej, na co wskazuje zwiększenie dostaw o 23% w porównaniu z tym samym okresem rok temu.
PODSUMOWANIE WYNIKÓW FINANSOWYCH
Za kwartał roku finansowego zakończony 31 grudnia 2017 r.
(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)
|
|
|
III kw./16/17 |
|
Przychody |
| 12 939 | 12 169 | 6% |
Zysk brutto |
| 1751 | 1595 | 10% |
Marża zysku brutto |
| 13,5% | 13,1% | 0,4 pkt |
Koszty operacyjne |
| (1547) | (1457) | 6% |
Stosunek kosztów do przychodów |
| 12,0% | 12,0% | - |
Zysk operacyjny |
| 204 | 138 | 48% |
Inne koszty pozaoperacyjne |
| (54) | (37) | 48% |
Dochód przed opodatkowaniem |
| 150 | 101 | 48% |
Opodatkowanie* |
| (425) | 6 | N/D |
(Strata)/zysk za okres |
| (275) | 107 | N/D |
Udziały niedające kontroli |
| (14) | (9) | 65% |
(Strata)/zysk przypadające na akcjonariuszy |
| (289) | 98 | N/D |
Zysk na akcję (centy USA) |
|
(2,53) |
0,90 0,90 |
N/D N/D |
* Zgodnie z procedurami księgowymi w kwartale III roku 2017/18 uwzględniono jednorazowe, niegotówkowe obciążenie fiskalne w wysokości 400 mln USD, które odzwierciedla przeliczenia aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego w USA w następstwie wprowadzonej niedawno w tym kraju reformy podatkowej
źródło: lenovo/informacjebranzowe.pl
Najnowsze aktualności
Optegra Polska przejmuje Wrocławskie EyeLaser Center – kolejny krok w umacnianiu wiodącej pozycji na rynku usług okulistycznych
2025.04.23Motocykle, quady i skutery w logistyce – rozwiązania CEVA Logistics
2025.04.23Stp.one przejmuje popularnego w Polsce dostawcę oprogramowania dla kancelarii prawnych Amberlo
2025.04.23TomTom dostarcza ulepszoną nawigację do rozwiązań samochodowych marki smart
2025.04.23Projekt „XYZ Place” osiągnął stan surowy otwarty
2025.04.23Sokołów edukuje na temat zero waste
2025.04.17Carefleet wysoko oceniony przez klientów
2025.04.16Jak będzie wyglądał rynek smart cleaning w 2025 roku?
2025.04.16Polska wzmacnia swoje kompetencje w zakresie obserwacji Ziemi. GMV z kluczową rolą w programie CAMILA
2025.04.16